Nye sko til sommerferien?

Belastningsskader i klatring 03/07/2016

Kunnskapen om klatresko i butikker er i beste fall varierende. Jeg har hørt om alt fra at skoene skal være grusomme og ha på til at betjeningen ber folk om å ”gå en tur i trappa for å se hvordan de sitter”!
Begge deler er et sted mellom meningsløst og potensielt skadelig. Felles for begge er at de vil drepe enhver lyst til å klatre masse. Det er mange som har gitt opp klatring delvis eller helt fordi de får vondt i føttene av skoene. Sånn trenger det ikke å være! Skoene skal være til hjelp, ikke til hinder.

I boka er det listet opp noen skader som kan stamme fra klatresko og hva man kan gjøre for å unngå disse skadene. Her kommer litt mer som kanskje kan være til hjelp når du skal kjøpe sko.

Ta deg tid til å prøve mange modeller fra flere produsenter. De fleste produsenter lager flertallet av skoene sine ut i fra én ”modellfot” eller en ”idealfot”. Evolv sine Sharma sko er selvsagt produsert med utgangspunkt i Chris Sharma sine føtter, mens andre Evolv sko har en eller to andre føtter som utgangspunkt. Derfor er det lurt å prøve sko fra flere produsenter når du skal velge ut hva som er DIN sko!

Pass på at ikke skoen klemmer for mye over akkillessenen! Klemming fra klatresko over akillessena kan i noen tilfeller gi en betennelse. Hvis vanlige klatresko klemmer mye og er ubehagelige må du enten bytte produsent, eller gå over til damesko, også hvis du er mann. Damesko er utformet annerledes enn unisex sko rundt hælen fordi damer har mindre ”innsving” ved akkillessen enn hva menn har.

For å unngå unødvendig belastning på sko og føtter kan det være en ide og ha mer enn ett par sko og veksle med på trening og på tur. Ensidig belastning er aldri bra over tid!
For egen del synes jeg det funker ypperlig å ha favorittmodellen i to forskjellige størrelser, en litt større til trening og oppvarming og en mindre når det er økt krav til presisjon på små fottak.

Er du fersk klatrer kan det være en fordel å starte med ganske stive sko. Myke sko setter større krav til muskulaturen i foten ved klatring. Som all annen muskulatur trenger også de små musklene i foten tid til å bli vant til belastningen. Det kan derfor være lurt å starte med en stiv sko til å begynne med, eller hvis man skal klatre mye, feks ved utholdenhetstrening eller på lange ruter i fjellet.

Og når du allerede er i gang med shopping; ta med boka Belastningsskader i klatring også, du trenger den sikkert!

About the Author

Legg igjen en kommentar