Hjemmelaget buldrevegg

Klatrefelt.no 11/12/2017

Når jeg for ca to år siden fikk høre at jeg skulle bli far. Selfølgelig var dette en gladnyhet, men hva skjer nå med all klatringen, og ikke minst prosjektet? Måtte alt bli satt på vent, eller var det en annen løsning?

Jeg gjorde som en hver klatrer ville gjort, reiste å klatret. Løsningen var enkel. Om ikke jeg kunne komme meg til klatringen, måtte klatringen komme til meg. Hva trenges når man vil bygge buldrevegg hjemme og hvor begynner man? Her er noen av mine erfaringer.

Etter nøye mål av garasjen såg handlelisten min noe ut som dette:

  • 2″x4″ til bæreing
  • 16 mm 120×240 cm kryssfiner til vegg
  • 12 mm borr
  • 10 mm Islagsmutter M10 (Disse kjøpte jeg på biltema)
  • Masse skruer 50, 80 og 120
  • Klatretak

Veggen skulle bygges i garasjen. Vår garasje er en dobbelgarasje, én parkering til min bil og en til samboerens. Tross noen skrå blikk og kommentarer var det et lett valg å plassere samboerens bil ut i kulden (neida, ble nok min bil). Garasjen er ikke kledd innvendig så jeg kunne gjort det lett for meg og skrudd platene rett opp på veggen, men jeg ville ha overheng og trengte derfor noe bæring.

Bæringen

For å få en solid og stødig vegg ble 2″x4″ plassert skrått ut fra veggen og opp i taket med avstand på 60 cm. Lurt å kubbe horisontalt mellom der hvor skøyten på platen vil komme. Jeg ønsket at veggen skulle starte litt skrått for så å skrå enda litt mer utover (se bilder). Skru bæringen fast i veggen og taket var en lett jobb for meg, siden alt av bæring av garasjen var synlig. Skal dette gjøre inne eller i en kledd garasje er det lurt å se etter spikerslag så man får godt og solid feste for bæringen.

Platene

Jeg var utålmodig å boret en hel masse 12 mm hull over alt i platene mine. Det som er smart er å streke opp en plate med horisontale og vertikale streker med avstand 20 cm. Da får du et rutenett hvor du kan borre i kryssene. Denne platen kan du bruke som mal for å borre opp de andre platene. Da får man en ryddig vegg som er fin å se på å lett og skru ruter i. Husk å bor fra den fine siden, platene har en tendens til å flis der boret kommer ut av platen. Bruk en liten plankebit på baksiden for å skrape vekk all flisen før du banker i islagmutterene. Disse skal inn fra baksiden av platene. Vær litt nøye når du banker, lett å bli utålmodig når man skal ha i noen hundre. Bank dem rett inn og helt inn, så dem sitter godt og rett. Dette vil spare deg for noen fraser når du senere skal skru klatretak. Når du kapper til platene er det lurt å være nøye, du vil ikke ha noen glipper man kan tre fingrene inn i rund om kring. Hjørner og skråkapping kan være vanskelig, men ta deg tid så blir det bra. Skru platene godt med 50 mm skruer hver 30 cm hele veien rundt.

Klatretak

Klatretakene kjøpte jeg så godt som ubrukt fra en lokal klatrevegg. Pass på å kjøp nok små tak, jeg var litt for ivri på store digge tak at jeg helt glemte at jeg skulle bli sterk.

Av restene etter byggingen lagde jeg meg et campus board. Ca 60 cm brei og 120 cm lang kryssfiner. Skru på lister i ønsket dybde på hver 22 cm. Fest platen i taket med 15 grader overheng. Jeg skrudde lister på hver 11 cm, annenhver liten og stor for å få mest mulig ut av boardet. Med en plate på 120 cm fikk jeg plass til 5 lister av hver tykkelse. Husk at du må henge boardet med litt avstand fra veggen.

Etter å ha hatt dette i nå snart to år har jeg gjort meg noen erfaringer:

  • Dropp å bygg klatrvegg i taket, jeg bruker det aldri (kanskje det kommer etterhvert?).
  • Den knekken midtveis var vel mer styr en glede. Skulle heller laget litt brattere hele veien.
  • Jeg bruker veggen til oppvarming og morro og campus til trening.
  • Ikke lag lister på campusboard selv. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte avsluttet treningen tidlig fordi jeg har revet opp huden på fingrene.
  • Heng opp en pul-up stang og få tak i to små rør biter som du trer innpå stangen, la de henge løst. Helt sykt tungt og god slopertrening.
  • Ha noe mykt å lande på.

Er du i samme situasjon som meg, bruk kveldene etter at ungen har lagt seg, da er ingen unnskyldning god nok for å lure seg unna trening.

Det er utrolig hva 1 time 2-3 gange i uken kan gjøre. Jeg kommer meg ikke ut for å klatre så ofte som jeg gjorde før men jeg er i bedre form en noen gang. Om du lurte… Jepp, prosjektet “Diamanter varer evig” 7c+ er gått og tyngre ting skal bestiges.

About the Author

Legg igjen en kommentar