Vardåsen

Gradering:

Beskrivelse

Adkomst
Kjør E18 mot Drammen, kjør av til Asker sentrum. Følg RV 203/Drammensveien mot Dikemark. NB! Ikke ta av skiltet Vardåsen. Kjør ca. 4 km til du får Svinesjøen på venstre hånd. Første avkjøring etter vannet, sving til venstre inn Dikemarksveien. Dikemarksveien endrer navn til Heggedalsveien etter ca. 4 km. Du får svaene godt synlig fra veien på venstre. Gå opp trappen og følg stien gjennom skogen. For å komme til høyre sva følger du stien til en varde kommer til syne, herfra tar du sti til høyre. Anmarsj til venstre sva er ikke godt etablert, noe busshing må påberegnes.

Spesielle hensyn
Vis aktsomhet når du parkerer langs riksveien.

Beliggenhet
Vardåsen ligger ved Dikemark, midt mellom Asker og Heggedal. Parkering skjer langs hovedveien og opp til klippen er det om lag 10-15 minutter gange.

Historikk
Ulf Prutz og Roderick McAlpine etablerte første rute på Vardåsen så tidlig som 1967, ruta ble døpt Brodway. Midtre sektor var den som ble utviklet først, på 80 tallet startet videreutviklingen av høyresvaet. Venstre sva ble utviklet av Olav Vestlie i 2008.

Klatringen
Veggen består av tre store sva med en høyde på mellom 100-150 meter. Klatringen foregår på tradisjonelle lister og riss med god friksjon. Steinkvaliteten er av meget kompakt art og egner seg svært bra til kileklatring. Vardåsen klatrefelt blir mye benyttet til kursaktivitet, da klippen ligger idyllisk til i ettermiddagssolen og vanskelighetsgraden på rutene har hovedtyngden på 4-5 tallet.