Kvitnes

Gradering:

Beskrivelse

Adkomst
Fra E39 mot Kristiansund: Ta av mot Kristiansund og følg rv 70 forbi flyplassen langs Nordmørsveien. I Røsseren, ta av mot Dale. Fortsett rett frem langs Gløsvågveien ca 2,5 km og ta til venstre på Riskeveien. Følg denne til Draget Barnehage og parker i området. Gå veien som ligger foran Draget barnehage til du får sjøen foran deg. Finn sti og gå ned til sjøen mot høyre. Følg stien langs sjøkanten (retning NØ) til du kommer til feltet. Man kommer til første del av feltet omtrent umiddelbart, Temple of love sees etter omtrent 10 minutters gange.

Beliggenhet
Kvitnes ligger i Kristiansund på Nordlandet. Feltet ligger fint til ved sjøen så utsikten er upåklagelig. Feltet har flere sektorer en det som er tatt med i denne føreren.

Historikk
Klatring i Kristiansund startet på 70-tallet og i 1976 fikk stedet sin etterlengtede Fjellklubb. På 80-tallet begynte klatringen å ta en litt annen form. Det trenes regelmessig og flere ruter med hardere grad åpnes. I 90-årene følger klatrere opp med bolting av ruter, noe som åpner for enda flere klatrere på de ulike feltene i området. Kvitnes er et av de siste feltene som har blitt boltet i området.

Klatringen
Klatringen på Kvitnes er alt fra sva og til lett overheng. Feltet har noen hardere linjer. Lister og vertikale riss preger klatringen.