Hankø

Gradering:

Beskrivelse

Adkomst
Fra Oslo: Kjør E6 forbi Moss. Ta av mot Fredrikstad og Råde. Følg skilt mot Slevik og videre til Vikene. Parkering på marina, kr 20,- pr døgn på høyre side av veien. På selve marianen er det noe dyrere. Ta fergen til Hankø kr 25,- pr voksen og kr 15,- pr barn. På Hankø, følg asfaltsti forbi hotellet og mellom tennisbanene. Følg grussti skiltet Bregnaveien til høyre til en hytte foran myra. Fortsett til høyre for myra langs gjerdet og kryss myra ved skiltet Hankø Plads. Etter å ha krysset myra kommer et T-kryss. Ta sti til høyre og etter ca 30 meter kommer et Y-kryss. Hold til venstre og se etter blå merker på steiner og trær. Følg disse til venstre for bukta og helt fram til feltet.

Spesielle hensyn
Husk å bruke søppeldunken.

Beliggenhet
Feltet ligger som en perle fjernt fra bilstøy og byens mas. Sjøveggen, Monkeyveggen og Himalayaveggen ligger nær sjøen og innbyr til bading når det er for varmt å klatre. Himalayaveggen og Monkeyveggen er østvendt og får skygge i 12 tiden.

Historikk
Etablering av Hankø startet på 80-tallet. Jens Webster og Vidar Velde var i sin tid primus motor for å få boltet Hankø, slik at den kunne bli den perlen av et klatrefelt det er i dag. Klippen var mye brukt, og boltene hadde sett sine bedre dager. Fredrikstad klatreklubb vedtok derfor å rebolte feltet i 2008. Klatreklubben med Christer Edvartsen i spissen, Norges Klatreforbund og Norges Boltefond satte i gang den omfattende jobben. Det ble alt i alt brukt 24 dagsverk og kr 16.000,- på prosjektet. 258 limbolter ble satt opp, 31 Børrebolter, samt noen klipp-in anker og ringbolter. Olav Vestlie sponset klipp-in ankerne til stor glede for kommende klatrere.

Klatringen
Veggen er i hovedsak vertikal. Det klatres på lister og slopere som er vannslipt. Denne slipingen gir også minimalt med vegetasjon i veggen. Fjellet er kompakt og gir god friksjon, noe som etter litt bruk kan tære på fingrene, alt etter hvilke ruter man går. Etter rebolting har alle ruter fått toppanker, samt at det er rapellfester langs hele klippen for lettere å kunne sette opp topptau. Så da er det bare å kose seg på en av Norges vakreste perler.