Gjøkeredet

Gradering:

Beskrivelse

Adkomst
Fra Bergen: Kjør rv 555 mot Sotra, ta til høyre etter 10 km og kjør nordover langs rv 561 forbi Ågotnes. Fortsett på rv 561 forbi veikrysset skiltet mot Vindenes og Landro. 1200 m etter passeringen er det en parkeringsplass til høyre. Alternativ parkering finnes lenger nord til avkjørselen mot Sollsvik, eller ved å kjøre tilbake mot Vindnes/Landro. Fra hovedparkeringsplassen krysser man riksveien og følger denne ca 200 meter nordover inntil man kommer til et furutre som vokser på et sva. Sving mot venstre og ut i terrenget ca 100 meter. Kryss en sti og fortsett fremover ca 20 meter (sving litt mot høyre). Du kommer nå til toppen av veggen. Følg toppen av veggen mot høyre inntil du kommer til en varde som markerer nedstigningen. Følg hyllesystemer og tau til bunnen.

Beliggenhet
Gjøkeredet ligger mellom Ågotnes og Misje på Sotra og er ca 15 m høy. Veggen, som er vestvendt, har sol fra midt på dagen til solnedgang og kan klatres dagen etter regnvær. Det er bygget steingrill på feltet, så her er det bare å ta med grillkull, tennvæske og mat for en fullkommen klatre/grilledag ute i det fri. Veggen ligger i umiddelbar nærhet til vannet, så badetøy på varme dager kan være en idé.

Historikk
I løpet av våren 2006 startet arbeidet med å etablere rutene. Odd Magne Øgreid, Ågot Caroline Nilssen og Yrjar Schnell Brun var først ute, men snaut en måned senere kom flere til for å ta del i arbeidet. To måneder senere var arbeidet fullført av den iherdige og effektive gjengen, 31 ruter stod klare til bruk.

Klatringen
Veggen er tilnærmet loddrett og lister og riss dominerer. Det er etablert en buldretravers helt i høyrekant av feltet. Rutene har graderinger fra 4c til 6b+.