Frigården

Gradering:

Beskrivelse

Adkomst
Fra Stjørdal: Følg E6 til Værnes, sving av mot flyplassen og Selbu (Fv 705). Følg skiltingen mot Selbu, gjennom to rundkjøringer og over broa som krysser Stjørdalselva. Sving til høyre, passer under broa og passér Coop-butikken. Ca. 4,5 km etter butikken er det skiltet avkjøring til høyre mot Frigård, motorsenter, skytebane og skihytte. Sving inn her og følg veien rett frem. Etter 700 m er det normalt ikke lov å kjøre videre (pga. militært område). Sving derfor av til høyre mot Skihytta og Motorsenteret. Følg grusveien forbi rallybanen (ca. 1 km) og hold til venstre der veien deler seg. Det står Skihytte på et gammelt skilt, men det er ikke alltid like godt synlig pga. vegetasjon. Følg grusveien inn til stor parkeringsplass (ca. 700 m). Parkeringsavgift er inntil videre frivillig. Klatrefeltet ligger bak åsen med den lille hoppbakken. Gå grusveien forbi bommen og bort til skihytta, og deretter stien inn til veggen (totalt 200 m).

Spesielle hensyn
Pass på at du holder deg utenfor militært område.

Beliggenhet
Frigården klatrefelt ligger i nydelig turterreng i nærheten av Lånke IL skihytte. Her har du følelsen av å være ute på tur og kan nyte både stillhet og samtidig vite at du ikke er langt unna sivilisasjonen. En godt oppgått sti fører til feltet som har sol hele ettermiddagen og noen høye trær som gir god skygge på varme dager. Skihytte rett ved som egner seg godt til grilling om dere ikke ønsker å benytte dere av bålplass under veggen. Veggen er til dels regntett. Feltet er meget familie og barnevennlig.

Historikk
Frigården klatrefelt ble først funnet av medlemmer i Stjørdal Klatreklubb. Veggen ble vurdert som for løs og vanskelig. Ryktet om veggen spredte seg likevel, og sommeren 2012 fikk Gudmund Grønhaug inspisert veggen. Han mente veggen var bra nok, og inviterte til ordentlig rydde- og bolte-dugnad tidlig samme høsten. Frigården klatrefelt kom til live i september 2012. En hel gjeng ivrige klatrere fra Trondheim, Stjørdal og Frosta klatreklubb forvandlet den litt suspekte veggen til en langt mer innbydende affære. De første og relativt lette rutene ble klatret samme høst. Videre utover vinteren pepret Lars Audun Nornes mesteparten av veggen med bolter, mens Gudmund besørget de fleste bestigningene. De første harde rutene ble klatret i februar 2013.

Klatringen
Hovedveggen på feltet er en bratt sørvendt konglomeratvegg. Veggen minner ganske mye om klatrefeltet Hell, men er til dels enda brattere. Brattheten varierer fra omtrent vertikalt til over 45 grader overheng. Alle de harde rutene er kraftig overhengende.Fjellkvaliteten er det største ankepunktet på feltet. Det er ingen overdrivelse å si at fjellet er noe løst. Vi har imidlertid renset bort det aller meste som er hult eller løst, og alle boltene er satt i fjell med god lyd. Det vil imidlertid fremdeles være en del mindre tak og formasjoner som kommer til å knekke av. Dette må både klatrer og sikrer være forberedt på! Klatrestilen er meget buldrete. Korte og bratte ruter med harde buldrecrux. På mange av rutene er klatringen så hard at det vanskelig å klippe noen av boltene. Og man kan ikke hoppe over de heller, på grunn av kort avstand ned til bakken. Ta gjerne med en stor crashpad (eller flere) til å ha under starten av ruta.